
Hravá literatúra 5 začína súhrnným opakovaním učiva z 2. – 4. ročníka a pokračuje témami uspávanka, ľúbostné piesne a ľudové rozprávky. Žiaci v jednotlivých úlohách (dopĺňanie slov, spájanie, vypisovanie, zaraďovanie) aktívne pracujú s textom, s dôrazom na porozumenie prečítanej rozprávky a jej následnú interpretáciu.
Piataci sa v Hravej literatúre 5 naučia rozoznávať kladné a záporné postavy, sformulovať hlavnú myšlienku textu a pracovať so synonymami a antonymami. Osvoja si termíny ako frazeologizmus, personifikácia, nonsens, prirovnanie, zdrobnenina či zveličené slová. V ďalších témach sa naučia, aké špecifiká má filmová a televízna rozprávka alebo ako sa líši legenda a povesť. Hravá literatúra 5 využíva pri práci s textom pomerne nové, ale aj všeobecne známe rozprávky a príbehy, ktoré žiak pozná z detstva (Perinbaba, Zbojník Jurko, Tom a Jerry a mnohé iné), s dôrazom na porozumenie textu a jeho interpretáciu, ako aj používanie a rozlišovanie umeleckých jazykových prostriedkov.
Pracovný zošit ponúka priestor aj pre vlastnú tvorbu. Žiaci majú napríklad porozmýšľať nad tým, ako by v budúcnosti chceli byť užitoční pre svet či vymyslieť príbeh, v ktorom vystúpia konkrétne rozprávkové bytosti. Hravá literatúra 5 nezaostáva ani pri rozvíjaní ďalších kreatívnych zručností - piataci si vyskúšajú kresbu erbu Rožňavy, obľúbeného miesta či komiksových postáv.
Obsah:
- 1. Opakovanie učiva z 2. - 4. ročníka
- 2. V ríši rozprávok
- 3. Pozrime si rozprávku
- 4. Čo opriadli povesti
- 5. Príbehy spred tisícročí
- 6. Príbehy na rýchle čítanie
- 7. Vedomosti v každej oblasti
- 8. Opakovanie učiva z 5. ročníka